fredag 26 mars 2010

Jons födelsedag

I onsdags fyllde Jon 33 år. En lagom ojämn ålder och enligt födelsedagsbarnet själv inte speciellt olikt att vara 32 år. Utöver den traditionsenliga frukostuppvakningen i sängen med skrovlig morgonsång och sockerkaka, så bjöd jag Jon på restaurang på kvällen. Temat för hans födelsedag var Quebec/Montreal så därför bokade jag bord på "Le pied de cochon" (översatt: grisfoten) som är drivs av en känd Montrealkock och serverar traditionell quebeckisk/fransk mat. Som det kanske hörs på namnet fanns det mycket gris på menyn. Vi började med att dela på två förrätter, nämligen inlagd bisontunga och foie gras. Till huvudrätt åt jag grisfot glaserad i lönnsirap med potatismos. Jag har aldrig ätit grisfot förut och förväntade mig några små fötter att få gnaga på. Men oj så jag bedrog mig. En gigantisk grisfot var vad jag fick. Det måste vara monstergrisar de föder upp i Quebec. Och från samma monstergris måste de ha tagit Jons huvudrätt, nämligen en enorm bit griskött serverad med svamp, lök och rödkål. Det var kött för minst 4 personer. Och gott var det!


Jon vs köttet - vem ska vinna? (ja, det var nog köttet, eftersom Jon orkade ungefär 1/3)



2 1/2 timmar senare rullade vi hem övermätta och nöjda. Vilken underbar restaurang, både maten och atmosfären. Dagen efter var vi nästan lite småbakis av allt griskött, men det var det värt!
Emma

1 kommentar:

Anonym sa...

GRATTIS Jon!

I efterskott visserligen:-)
Vilken brakmåltid. Det var verkligen rejäla portioner ni fick. Ni måste ha känt er som kungarna förr i tiden efter deras middagar med hovet, fattas bara en narr och lite dans.

Många grattis hälsningar
// Daniel & Sandra


PS: Jon... För egen del kan jag bara säga att jag älskar när Sandra fixar ihop en sockerkaka, och nu fick du två! Vi är lyckligt lottade... mums! :-D