söndag 21 mars 2010

Sköna skor

... eller snarare: icke-skor! :-)

Det har blivit dags för ett litet blogginlägg om min absoluta favoritfotbeklädnad. Har nu tillbringat ett år tillsammans med mina Vibram Fivefingers och kan bara konstatera, om någon uppfunnit dessa tidigare hade världen varit en bättre plats att bo på!

Fivefingers kan liknas vid en typ av handskar, fast för fötterna. De består av en tunn gummisula och en tygovansida, och så den mest geniala biten: Fem stycken tår!

Skorna ger inget stöd, innehåller inget stötdämpande specialskum, har inga avancerade hålfotsfunktioner eller vridstyva stabilitetsattiraljer som skoförsäljare så gärna vill övertala folk att man behöver. Kort och gott, de låter den mänskliga foten fungera såsom evolutionen format den.


Känn marken under dina fötter.

När jag började använda mina fivefingers så upptäckte att gäng nya muskler - helt plötsligt började jag få träningsverk på ställen i fötterna jag inte visste fanns. Muskler, ligament och senor som legat i ide under många år under sin fångenskap i moderna skor vaknade plötsligt upp ur sin slummer.

Förutom att jag löptränar i dem, och använder dem på gymmet så kan jag varmt rekommendera dem för trekking / fjällvandring. Att vandra i naturen och känna marken (bokstavligt talat) under sina fötter är en sällsamt skön upplevelse. Eller varför inte bara slänga på sig dem när man promenerar bort till affären? Jag har upptäckt att dessa "skor" är ett eminent sätt att lära känna nytt folk, det är inte ovanligt (ibland till Emmas förtret) att okända personer kommer fram för att prata om de "spännande sakerna" jag har på fötterna.


Jag vid Ekvatoriallinjen utanför Quito, Ecuador. En fot på norra och en fot på södra halvklotet.

När jag var i Ecuador förra våren for jag upp till ekvatorn som ligger bara några km norr om huvudstaden Quito. Bäst medans jag strosade runt så känner jag hur någon knackar på min axel. Jag vänder mig om och ser en ung man som sträcker fram handen för att hälsa, något konfunderad räcker jag fram min hand och hälsar. Jag står som bäst och funderar ifall han är någon jobbig slags försäljare då han på klockren brittisk engelska utbrister "I see we two have the same good taste in footwear!" samtidigt som han spretar lite med sina fivefinger-beklädda tår. :-)

Nu när vi som bäst håller på och planerar vår semestertripp till Colombia så utbrister Emma att hon läst att det finns vassa koraller i vattnet och att hon minsann måste ha ett par hon också. Sagt och gjort, efter en tripp till MEC var den saken avklarad och Emma har nu anslutit sig till de upplysta fötternas skara.


Nöjd och glad.

Nyfiken? Kika in på http://www.vibramfivefingers.com/ ,

Ciao!

"Fivefinger gospel"-Jon

ps: Lättvättade är de också - bara att slänga in i tvättmaskin :-)

4 kommentarer:

Osterberg sa...

och vet du, det är bara en vecka kvar tills jag skaffar mina :-D

Jon sa...

Du är klok som vanligt!

Hur går uppladdningen inför Alnöhalvmaran? Förresten, vill ni ha logi på Alnö innan loppet så går det att ordna, bara att hojta till! :-)

/J

Osterberg sa...

tja, min uppladdning går sådär. På ett dygn har det växlat från 8 plusgrader och nästan barmark till sju minus och 15 cm nysnö. =/ jag som trodde mig kunna springa längre sträckor utomhus vilken dag som helst.

Schysst med logierbjudandet men vi kommer att slagga hos Andreas syster, hon skall också springa, fast en kortare distans. =)

Anonym sa...

Har ni fått boende på alnö redan eller blir det hovid?:)
/La soeur