tisdag 2 mars 2010

Vem var det som tog OS-guld i hockey nu igen?

Jo, men det var ju Kanada om någon mot förmodan missat det. I söndags lyckades kanadensarna med bragden att slå USA i denna nordamerikanska nationalsport (vintertid i alla fall). Dagen efter pryddes alla tidningar av hockeylaget och rubriker som "Oh Canada!" och "14 guld". I långa hyllningsrepotage kunde man läsa om målskytten Crosby som är hjälten i vad de nu kallar "den viktigaste hockeymatchen någonsin". Det är nämligen så att Kanada, som inte hade tagit en enda guldmedalj på hemmamark innan dessa olympiska spel, lyckades slå rekordet för antal vunna OS-guld under en olympiad någonsin. Att de är stolta är bara förnamnet. I mittuppslaget på en av de engelska tidningarna här kunde man t.ex. hitta en idolaffisch med det guldprydda hockeylaget. Till och med quebeckarna, som tidigare klagade på att invigningscermonin exkluderade dem både språkligt och kulturellt, verkade glädjas av landets olympiska framgång. De erkände till och med att avslutningscermonin faktiskt inte var så dum eftersom det faktiskt talades "lite mer franska" där.

Vi spenderade största delen av söndagen framför tv:n och OS...

... fast vi var nog mest intresserade av femmilen.


Själv virkade jag färdigt mitt provex av OS-mössan som är så populär i Sverige. När garnet som jag beställt kommer ska jag försöka virka en riktig Sverige-mössa (även om jag tycker att färgerna mer liknar Vattenfalls logo). Vill du fortfarande ha en, Daniel?

Emma

2 kommentarer:

Cissi sa...

Men åh vad fin mössa du virkat! =)
Den där virkade golvpuffen du visade mig såg ju riktigt snygg ut. Måste nog prova virka en sån framöver...

Anonym sa...

Vill fortfarande ha!!!

Flitigt jobbat Emma... Mössan ser kanon fin ut!
Trots att OS nu är över så vet man aldrig när den kan komma till hands och jag skulle bli super glad och hedrad om du gjorde en till mig :-D

// Danne