onsdag 11 november 2009

Bixi - sommaralternativet till kollektivtrafiken

Eftersom jag för någon månad sedan skrev ett oootroligt intressant inlägg om kollektivtrafiken tänkte jag fortsätta den spännande följetången med att berätta om Montréals alternativ till metro och buss, nämligen BIXI.

BIXIs är cyklar som man abonnerar sig på årligen. Sen får man en liten nyckel (ser ut ungefär som ett usb-minne) som man måste ha med sig för att kunna utnyttja cyklarna. Cyklarna finns strategiskt utplacerade på stationer i nästan hela stan (se här), man tar en cykel på en station och lämnar den på en annan. Det är alltså inte meningen att man ska hyra cyklarna en hel dag, även om det också går, utan tanken är att man ska ta sig från punkt A till punkt B på ett miljövänligt sätt. Jag har använt BIXIs hela sommaren för att ta mig till galleriet.


BIXI-stationen utanför Berri-UQAM

Det var första sommaren BIXI provades i Montréal och eftersom det blev en succé här ska de nu exporteras till London och Boston. Jag tycker att det är en underbart bra idé, något vi kanske kan exportera till Sverige?
Emma

Inga kommentarer: