onsdag 1 april 2009

En strippklubb för alla former

I dagens tidning kan man läsa om en kontroversiell strippklubb här i Montréal. Det är ingen hemlighet att det finns många klubbar med lättklädda kvinnor i vår nya hemstad. I the Village, som är centrum för alla homosexuella, finns även många strippklubbar med lättklädda män. Det kontroversiella ligger dock inte i existensen av dessa klubbar utan snarare i hur en specifik klubb väljer att stå ut i mängden. Så här ser deras skylt ut:


Foto: David Boily - La Presse

Det står alltså att klubben har 12 dansare, varav 10 är vackra, en är tjock och en är ful. I tidningar försvarar sig klubben med att de inte pekar ut vem det är besitter vilka av de ovannämnda egenskaperna. De menar att alla har olika smak, tjock för en person är kanske smal för en annan. Det har i alla fall fått politikerna att rasa, som menar att det är hemskt att det finns en sån brist på respekt för kvinnor år 2009.

Som PR-människa tycker jag att det är ett ganska roligt knep för att få sig lite uppmärksamhet. Skönhet ligger i betraktarens ögon. Vi dömmer andra människor varje dag utifrån hur de ser ut, även om vi inte gör det så här öppet. Samtidigt kan den feministiska sidan i mig tycka att det är fel och klyschigt tänka floskler som "alla är vackra på sitt sätt". Fast om man som politiker accepterar existensen av de 100-tals strippklubbarna där kvinnorna ska ta av sig för männens nöje, har man då inte redan tappat sin respekt för kvinnan i samhället? Vad skadar det att ta det ett steg längre? Var ligger det egentliga problemet? Men å andra sidan, vad är då nästa steg efter det här? En skylt där det står 10 vackra, 1 svart och 1 handikappad? Jag skulle kunna fortsätta den här diskussionsmonologen hela dagen som ni kanske märker, men jag skulle nog bara gå runt i en ring.

Min vana trogen ska jag istället försöka jag se det positiva i det här; klubben anställer ju även kvinnor som inte är trådsmala. Kanske ska jag ta och söka extraknäck där? =)
Emma - med nya strippnamnet Heavenly Heavy

Inga kommentarer: