onsdag 8 juli 2009

Niagarafallen

Det har blivit mycket firande av olika nationaldagar de senaste månaderna oh oplanerat var vi nu också med och firade amerikanernas 4th of July i Niagarafallen.

Vi började vår resa söderut redan den den 3e med siktet inställt på Toront men på grund av förseningar, vägarbeten och ett ihärdigt regn kom vi inte mer än halvvägs. Vi reste istället tältet på Mohawk Bay camping ute på kanadensiska vischan och fortsatte vår färd dagen efter.


Jon var tvungen att provligga marken...


... innan han kunde resa tältet.

Jag vet inte riktigt vad i hade förväntat oss av Niagarafallen, de stora vattenfall som man hört talas om sedan man var liten. Tror vi hade föreställt oss en naturupplevelse över det vanliga ute i vildmarken. Oj så fel vi hade! Visst är fallen väldigt kraftfullt vackra när man ser dem i verkligheten, men det som slog oss som mest häpnadsväckande var de otrolig kommersiella och turistiga omgivningarna. Mitt i ingenstans reste sig stor maffiga höghus och affärer med blinkande skyltar och fantasifulla fasader. För att försöka beskriva det så var det ungefär så som jag trodde det skulle vara i Las Vegas, om än lite mindre.

Höjdpunkten på resan var båturen med Maid of the Mist ut till mitten av fallen. Väldigt mäktigt!
Emma


Niagarafallen


Jon mitt i vattenyran från kandensiska fallen

Ps. Jon har mycket finare bilder
från sin kamera men de kommer senare för nu håller vi på och packar för en ny roadtrip norrut i Quebec.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag inte vart inne och læst på længe och jæklar vad roligt det var! Men nu har jag uppdaterat mig på utflykter, bacondrinkar och tekniska trivialiteter:) :)
Låter som att ni haft en hærlig ledighet!

Summerande av gången kristinsk ledighet:
- Två av tre førsvunna spinnare.(bottennapp)
- Ett halk-plurr till føljd av bottennapp nr.2
- Ett parti blæckfærgad vit-tvætt till føljd av kvarglømd bicpenna
-Ett parti rosafærgad vit-tvætt till føljd av kanadensisk turisttshirt
- En krossad glødlampa i sængen

I øvrigt ett par goda lediga dagar. Skall snart ta min glaspyntadelekamen och iklæda den blåmelerad scrubs-uniform.

Pontus sa...

Vi sticker norrut om ett par timmar. Tänkte åka upp och runt halvön och sedan ner till New Brunswick och ut till Nova Scotia.

Hörs senare idag så kanske vi kan träffas nånstans på vägen.

Anonym sa...

Pontus: Härligt! precis den turen vi också hade i åtanke (till en början iaf). :) Efter att ha samtalat med några locals(samt insett hur jäkla lång tid det tog att bila till Toronto) så kommer vi nog att korta ned den något "ambitiösa" resplanen.

PS: Droppa mig ett SMS så jag får ditt mobilnummer!

Syster: Låter helfestligt! Vi önskar vi kunde hälsa på men vi får nöjja oss med quebeckiska fjordar den här gången :-)

/Jon

Anna sa...

nä men! vad gör ni och hur mår ni? va så länge sen jag hörde nåt och du Emma, har du gjort slut med mig? du svarar inte ens på mina mail... :)
Ha det bra och hoppas ni njuter sommaren.