torsdag 4 februari 2010

Ett rop på hjälp!

Som deltidshemmafru har jag tagit till mig lite nya hobbies och för tillfället är det sömnad som jag tycker är roligast. Jag botaniserar i tygaffärer efter tyger, knappar, band mm till mina mönster jag har härhemma. Jag känner, måttar och klipper och blir överlycklig när jag lyckas hitta just det jag söker i denna franska värld. Ibland är det svårt när jag inte ens vet vad namnet på det jag söker är på svenska. Hursomhelst hade jag egentligen aldrig tänkt att erkänna mina nya husliga myspysfixidéer eftersom det lägger en viss press på mig att prestera (och möjligtvis även en töntstämpel) men jag har stött på problem som jag måste ha hjälp med och därför vänder jag mig till er där ute. Ni är mitt sista hopp!

Det är nämligen så att jag har problem med undertråden som bara blir knölig och ful på undersidan. Samtidigt fastnar ibland undertråden nästan på samma sätt som när man glömmer att sätta ner pressarfoten. Så här ser den ut vid raksömn och sicksack:


Klicka på bilden för förstoring

Åtgärder jag redan har provat:
- jag har bytt synål
- hålet/ringen på undertrådsspolen är utåt när jag sätter in den i metallkapseln
- undertrådsspolen går åt samma håll som klockan

Jag har en Husqvarna Classica 90 som jag ärvt av min mormor. Problemet är att jag inte har någon manual och inte hittar någon ny på nätet så jag vet inte vilka inställningar jag skulle kunna ändra.


Såhär ser min osammarbetsvillige partner ut. Vilka inställningshjul ska jag snurra på för att lösa problemet? Det sitter även en på vänster kortsida högst upp.

Är det trådspänning eller pressarfotsstryck som måste ställas om? Vilken av hjulen är det i så fall? Tycker jag har snurrat på alla hjul men inte märkt någon skillnad.. Eller kan det vara så enkelt som dålig sytråd? Åh, jag blir galen!

Och när ni ändå är igång får ni gärna berätta vad det här är för något:

Har för mig att pressarfötterna är för fållning och "skrynkel"-sömnad, men är osäker. Vad den gråa manicken är till för har jag ingen aning..

Tacksam för svar,
Eder desperata och okunniga hobbysömmerska

4 kommentarer:

Osterberg sa...

prova att spänna tråden, det brukar iaf hjälpa på min lika antika maskin. =)

Anonym sa...

Gud, vad fånigt Emma! Här sitter jag och slötrycker på nästa-blogg-knappen (jag, som inte ens är någon bloggläsare) och så dyker din blogg upp! Trevligt!

Jag lägger min röst på föregående talares tips: spänn tråden (men det har väl redan ordnat upp sig för dig).

Hur som haver, hoppas du mår löjligt bra! Det skulle vara roligt att ses när tillfälle dyker upp!

Kram kram!
Ida-Maria

Burrito sa...

Tack för tipsen! Det verkar funka än så länge =)

Men Ida-Maria, vilken rolig överraskning! Hur står det till med dig och vad gör du nu för tiden?? Kram!

Anonym sa...

dom grå fotmanickerna tror jag man kan fotgympa med framför Tv:n.
Den övre vänstra tror jag är en snösko för petter men vad den övre högra är har jag ingen aning om.
en spadfunktion av nåt slag?