måndag 16 mars 2009

Terrorist - javisst!

Idag var jag med om en riktig kulturkrock. Inte så konstigt eftersom vi nu befinner oss på en ny kontinent, men ändå något som jag vill skriva om.

För att lära oss att diskutera på franska skulle vi idag välja den mest lämpade utav 4 olika personer till ett jobb som busschaufför. Jag tyckte vi skulle välja invandraren Mohammed som hade kört buss i sitt hemland, men som blivit deporterad därifrån. Perfekt med lite erfarenhet! När jag föreslog det tittade den amerikanska killen frågande på mig och sa argt: "No, he's a terrorist!". "Men det kan man väl inte veta.." försökte jag. "Han kanske inte har gjort något allvarligt, bara kastat en sko på Bush eller nåt?" tyckte jag skämtandes. Han verkade inte uppfatta det roliga i min kommentar. "Han kanske kommer ifrån ett land där regeringen styr allt, där man inte får säga sin åsikt utan att straffas. Kanske stod han upp för sin åsikt och därför blev han deporterad?" försökte jag istället. Amerikanen, nu ännu mer upprörd: "Han är terrorist, han kommer att spränga bussen med alla människor i förstår du väl!". End of discussion.

Jag är medveten om att jag gärna ser positivt på omvärlden, men att dömma någon som terrorist sådär, det måste ju vara resultatet av all drillning i terroristtänkande/rädsla som Bush brukade servera amerikanerna? Jag blev lite mörkrädd.

Emma

6 kommentarer:

andronikus sa...

Terroristdiskussionen har jag haft med en amerikan en gång också. Jag blev lika mörkrädd. Det blev en ganska högljudd debatt kan jag säga. *ryser*

För övrigt så är Uppsalas populärast busschaufför mörkhyad :-p De har till och med startat en facebook-grupp för honom.

Anonym sa...

Det är för djävligt, jag blir inte bara mörkrädd, jag blir galet arg!
Annica

Viktoria sa...

Oj oj oj......
vet inte vad man ska säga, men du gjorde ju ett bra försök tycker jag.
viktoria

Anonym sa...

När jag pluggade i USA hävdade min american government TEACHER att folk från Afghanistan va terrorister... dom e läskigt obildade over there...

Anonym sa...

Har Uppsala också en facebookkänd busschaufför? I Umeå har vi också en: Reggaebusschauffören. Spelar alltid reagge på högsta volym och frågar om man vill vara vuxen eller åka på barnbiljett. Alla älskar honom:)


/Kristin

Emma och Jon sa...

Ja, jag kan inte emr än haålla med alla kommentarer. Jag trodde att bilden av ignoranta amerikaner var överdriven, men tydligen inte. Tänk att man kan vara så inskränkt..!
Emma