fredag 13 mars 2009

Barnsligt på franska

Min bror har alltid sagt att jag är elak mot barn. Jag förstår inte vad han menar. Vad är det för elakt med att säga till barn att det till exempel heter bego-lit istället för lego-bit eller att säga att sopbilen åt upp deras gröt?

Här kommer beviset på att jag kan vara snäll mot barn också: I torsdags agerade jag sagotant på ett franskt daghem. Genom skolan får de elever som vill vara med i en grupp som övar på att läsa franska barnsagor och sedan går ut till olika daghem och berättar sagorna för barnen. Det handlar inte bara om att läsa rätt-upp-och-ner, utan om att berätta, ställa frågor, göra rörelser och ibland även sjunga.

Jag läste min saga för 3-åringarna och det gick faktiskt ganska bra. Det svåra var att höra vad de frågade och veta vad/hur man skulle svara. Men det var väldigt lättsamt eftersom barnen inte dömmer utan tycker det är kul med vuxna som kommer och läser för dem. Tanken med projektet är att få barn intresserade av böckernas värld. Jag fick i alla fall öva min franska samtidigt som jag fick se lite annat än skolans väggar. Det du Philip!



Emma

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt klart photoshoppad bild, och lika liten sanning i texten... Det började med fejkning av månlandningen sedan, detta... ;)