måndag 29 december 2008

På tur i Eastern Townships

Sedan jag kom hit har jag försökt fråga runt bland kollegor och andra infödingar om vart det finns bra isar för långfärdsskridsko. Responsen har varit en oförstående min som oftast slutat med en hänvisning till någon av de hundratals hockeyrinkar som finns utspridda över staden.

När jag tålmodigt förklarat att snurra runt i en tiometers cirkel inte riktigt är det jag är ute efter utan snarare en uppfriskande naturupplevelse har de ibland skinit upp och stolt förklarat att varje vinter så plogar man upp en rink nere i Old Port.

För Benoit, en trevlig ung montrealare jag jobbar med, visade jag några svenska långfärdsskridskofilmer. "Woah, that looks dangerous.. I don't think that exists here". *Suck*

Några heta tips gjorde dock gällande att man i Ottawa varje år plogar 7 km av kanalen. Det låter ju faktiskt som en riktigt bra anledning att bila ner till huvudstaden! Efter att ha ringt Ottawas turistinformation visade det sig dock att kanalen inte var "öppen" ännu. (Antar att man inte öppnar förrän isen bär vikten av plogbilen)

Skam den som ger sig, ytterligare efterspaningar på nätet visade att man i den lilla byn Memphrémagog (Populärt förkortat Magog) öster om stan kunde skrinna på den intilliggande sjön.

I fredags fyllde vi termosen, packade in oss i bilen och blåste iväg mot Magog i Eastern Townships.

Väl framme i Magog visade det sig att sjön inte heller "öppnat" än. Vår besvikelse gick dock snabbt över när det visade sig att man hade en lång isbana längsmed sjön! Äntligen!



Lac du Memphrémagog

Långfärdsskridskorna gjorde en stor succé på isbanan. Alla vi mötte ögnade noga skridskorna och några stannade eller t.o.m vände om för att fråga om det var någon "ny grej". Kanske skulle man kunna starta långfärdsskidsoimport ifall man ledsnade på telekombranschen? :-)

Jon


Skön naturskön tur


Undertecknad med sin snygga isprinsessa

8 kommentarer:

Anonym sa...

Beats Bjälken!
Pappa är ute och premiär åker isen idag(dagen före nyårsafton!)
puss

Anonym sa...

Härligt!

Sandra sa...

Fan, vad mysiga ni är!!
Denna blogg bjuder ständigt på roliga och välskrivna inlägg, mera mera!!
KRAM Sandra :)

Sandra sa...

Pssst!!

Idag fick vi julkortet till Kom&In, TACK!! Lena ville att jag skulle hälsa såååå mycket från oss alla och undrade hur du/ni har det. Prima ballerina svarade jag, skämdes dock lite när det slog mig att hon flera gånger tidigare bett mig att hälsa till er... men jag tror att jag glömt det! Puss på er och GOTT NYTT ÅR!!
Sandra... igen

Anonym sa...

Oh vilka mysiga vinteräventyr ni är ute på! Den där isen såg defenitivt stadigare ut en den gungigt spröda Alnöisen vi dumt nog skrinnade över för ett par år sedan Jon!

Ha det så gott!
//Fia

Jon sa...

Kul att ni läser!

/Jon

Anonym sa...

Hi/Hej/Bonjour,
Did you find any places to skate "långfärdsskridsko" yet?

There is a 8 km plowed track (plogad bana) in Joliette
about 60 km north-east of Montreal:

http://members.valley.net/~ice/joliette/index.html

The "Nordic Skaters" of Vermont often skate on Lake Champlain,
about 100 km south of Montreal:
http://members.valley.net/~ice/champlain/index.html

Their trip reports at:
http://groups.yahoo.com/group/VTNordicSkating/

More about long distance skating:
http://www.nordicskating.org/ice/index.html

Jon sa...

Cool!

Tack/Thanks/Merci for the tip! :)