måndag 11 januari 2010

Längdskidåkning på Mont Royal

I lördags lyste solen från klarblå himmel och temperaturen låg runt -10 (feels like -18). Perfekt väder för att åka lite längdskidor! Så vi packade lite matsäck, dammade av skidorna och satte på oss merinounderställen. Nu skulle det bli åka av! Vi tog bilen upp till Mont Royal där det finns totalt 22 km dragna skidspår. Eftersom vi inte hade åkte skidor sen förrförra vintern tog vi det ganska lugnt i spåren. Ja, överallt utom i nedförsbackarna lyckades vi hålla den strategin. Jag vet inte vad det är med längdskidor, men plötsligt känner jag mig som bambi på hal is, vilket ni också kan se på bilden här under... Att lyckas stå på skidorna i utförsbackar är en bragd för mig.



Jag orkade inte längre än 5,5 km medan Jon tappert skidade några kilometer till. Efteråt hittade vi en parkbänk i solen där vi kunde fylla på våra energidepåer med varmchoklad och mackor.



Jag kanske har sagt det förut men på Mont Royal finns det något för alla. Det finns längdspår, skridskois, snöskoleder, pulkabackar och innerdäcksåkning, för att bara nämna några saker. Har man inte utrustning så finns allt att hyra. När vi var ute i längdspåret kändes det inte alls som om man var kvar i storstaden Montréal utan snarare att vi hade hamnat på landet. Wunderbar!

Emma

4 kommentarer:

Anonym sa...

Guuud vad härligt det ser ut!

Vill också vara med och leka!

mamma

andronikus sa...

Jag ser att du utövar den klassiska "plogen". Mycket stilfullt :-D

Emma sa...

Haha! Ja, plogen måste vara den mest osmickrande positionen någonsin!
Det som inte syns på bilden är att jag runt hörnet även la till livliga rotationsrörelser med armarna för att hålla balansen. Gick sådär.. =(

Kakan sa...

Hej Emma!
Har du skaffat dig nåt jobb ännu? Jag jobbar med en frank tjej här i Danmark som säger att det är en ombyggnad på gång på IKEA i Boucherville och att de ev behöver folk! Jag vet inte vart det ligger, borde vara i närheten av dig? Om du är sugen kanske det kan vara värt att kolla upp? Kramar Kakan!