tisdag 13 januari 2009

Stonehenge

I söndags åkte vi väster ut med siktet inställt på det mytomsbundna Stonehenge, utanför den lilla staden Amesbury. Stonehenge, som kommer från det fornengelskan, betyder de hängande stenarna och är med på UNESCOs världsarvslista. Stensättningen tros vara byggd på bronsåldern, mellan 2500 f.Kr. och 2000 f.Kr. Teorierna kring Stonehenges placering och ursprung är många, men ingen vet riktigt varför det står där. Övernaturliga krafter, astronomi och rituella betydelser är några försök till förklaringar genom åren.


Stonehenge rocks! (slogan lånad från souvenirer till salu vid Stonehenge)

Jag vet inte om vi var så imponerade av Stonehenge. Efter allt man har hört om Stonehenge hade jag förväntat mig något mer storslaget än några stora stenblock nära en motorväg. Visst, det är imponerande att de med människokraft kunde frakta, hugga ur och resa dessa enorma stenar. Ska man tro Wikipedia uppskattas arbetet med stenarna ha inneburit 20 miljoner timmars arbete, dvs ca 2289 år om man arbetar 24 h om dygnet...


Ja, vi var där!

Några övernaturliga fenomen fick vi inte uppleva, trodde vi, tills vi började titta på våra bilder. En mystisk varelse med rosa päls hade fastnat på ett av våra kort! Det här ska jag verkligen skriva om till en Ding Ding Värld.


En rosa yeti?

På vägen tillbaka till Basingstoke tänkte vi åka till Winchester, Englands första huvudstad, men på grund av mitt (ytterst tillfälligt) dåliga skyltläsande hamnade vi i Newbury, vilket ligger i helt motsatt riktning. Jag skyller på att det var stenarna som påverkade mitt tänkande!
- Emma

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, kortet med den rosa varelsen var den bästa bilden på stonehenge som jag sett ;)

andronikus sa...

Men vänta här nu va! Ni är ju i Canada, inte England. Den här bloggen har ju ballat ur totalt ;-p
Det här gör ni BARA för att få fler läsare, erkänn! hehe

Jon sa...

Suss: Klockren eller hur!?

Narfi: (internskämtvarning)
*ksst* "oh no," *ksht* ... "we got a problem" *kssht* .. "oh No" .."weRE GOING Down!!!"

:-D