måndag 12 januari 2009

Hello mitt vinterland

I lördags utrustade vi oss med en hyrbil och en nyinköpt bilkarta över England och styrde kosan ut på den engelska landsbygden. Jag ville visa Jon ”mitt” England med alla pittoreska byar, de gröna kullarna och smala bakvägarna med de mysigaste pubarna. Men denna dag fick även jag se en annan sida av den engelska landsbygden. Över natten hade frosten dekorerat allt i sin väg - träd, buskar, hustak, vägar etc. Det var ett underbart vitt vinterland vi körde igenom, nästan overkligt för att vara England.

Vintervitt

2,5 h och många felsvängar senare kom vi i alla fall fram till East Grinsted där vi skulle träffa Matthew, Caroline och Angus (mina föräldrars bästa vänner i England och deras son). Vi började med lite lätt lunch innan vi tog oss ut på en promenad på de frostklädda kullarna. Att promenera här är verkligen en av de saker som jag njuter mest av och kan längta till när jag inte är i England. Härligt!

Matthew, Caroline, Angus och jag


Promenaddags

Efter promenaden stannade vi naturligtvis på en pub för att verkligen få njuta av den engelska livsstilen. Vi fick nästan njuta lite för mycket för min smak när jag råkade beställde in 2 påsar med Pork Scratchings (= friterad och smaksatt grissvål). Jag hade aldrig provat det förut och måste säga att det var bland det vidrigaste jag någonsin ätit. En kulinarisk upplevelse som varken jag eller Jon tänker smaka igen! Som tur var hade vi tillräckligt med ale att skölja ner dem med.

Mmm, grissvål sa lillgrisen...

Väl hemma igen hos MK, CJ och Angus bjöds vi på traditionell ”sunday roast” med ungspotatis, yorkshire puddings, gravy och de obligatoriska kokt grönsakerna. Underbart gott!

Det här är verkligen England när det är som bäst.

- Emma

Inga kommentarer: