fredag 7 augusti 2009

Québecs nationalparker

Jag måste bara få slå ett slag för de Quebeckiska nationalparkerna, varav några vi har besökt i sommar. Precis som nationalparker världen över har de etablerats för att skydda naturen och för att ge allmänheten tillgång till naturen. Och det är det sista som jag tycker quebeckarna lyckas så bra med. Det finns alltid flera olika aktiviteter man som besökande kan delta i för att lära sig mer om flora och fauna i parken, allt från hur svartbjörnen lever, till hur deras förfäder överlevde i vildmarken. I parkerna jobbar också många parkguider som hela tiden är ute och rör sig på stigarna för att finnas tillgängliga för besökande som har frågor eller som vill ha en liten föreläsning. Parkguiderna är väldigt hjälpsamma och engagerade i naturfrågor, vilket definitivt smittar av sig.


Ser ni parkguiden nedanför trappan?
Hon går upp till toppen av Mont-du-lac-des-Cygnes 2 gånger i veckan för att se till att allt är i ordning och för att hålla små föreläsningar. När vi väl kom upp till toppen hade hon en liten föreläsning om det meteornedslag som bildade sjön vi tyvärr inte kunde se från toppen just den dagen.


Men vänta, är vi i Canada eller i Norrland?

Jag har inte varit i speciellt många nationalparker på andra platser i världen, men jag var riktigt imponerad av allt nationalparkerna här hade att erbjuda. Det enda minuset var att parkguiderna inte pratade speciellt mycket engelska, så jag fick översätta allt för Jon. Men tänk vilket underbart sommarjobb, att få vara ute i naturen hela dagarna (på vintern är det kanske inte lika roligt.. ).


Wohoo! Äntligen kom vi upp till toppen, vart är nu utsikten som alla pratat om?

Emma

Ps. Jag vet att jag låter snudd på frireligiöst upplyft i de flesta av våra blogginlägg, men det är så svårt att förmedla en positiv känsla i bara några få ord. Därav detta missbruk av adjektiv.

1 kommentar:

Viktoria sa...

hahahaha.... du är galen.