torsdag 6 augusti 2009

Les FrancoFolies

Jag har tidigare skrivit om hur stolta Quebecarna är över sin kultur och språk och nu har vi fått ännu ett bevis på det, nämligen festivalen Les FrancoFolies. Är det några som kommer ut och firar när det är festival helt på franska så är det dem. Helt otroligt! I måndags var vi nere och bland annat såg det populära quebeckiska bandet Les Colocs. Ja, det var vi och många tusen andra alltså..


Det var tjockt med folk framför scenen.

Vi hann också med att på de mindre scenerna njuta av ett band från Madagascar som fick hela sin publik att dansa, en visgrupp som fick alla gamla hippies att dansa och en singersongwriter som tyvärr inte fick någon att dansa. Självklart sjöng alla på franska.


HAJAmadagascar

Ikväll var jag ner på festivalen igen, men den här gången för att se ett specifikt band, nämligen Mes Aïeux. Det är ytterligare ett quebeckiskt band som är otroligt populära. Jag har t.o.m. fått höra deras låtar i skolan som en del av den quebeckiska allmänbildningen. Fantastiskt bra var det och lika mycket folk som i måndags dök upp. Underbar stämning, se själva:


Mes Aïeux - Dégénérations

Det jag tycker är bäst med de stora festivalerna här är att de är anpassade för alla, oavsett ålder och ursprung. Då menar jag inte bara musiken utan, utan allt som är runt omkring. Ett bra exempel är det här tältet där man som förälder kan byta blöja i lugn och ro på ditt barn. Är det inte ganska smart? Om inte annat blir det mycket enklare att ta med sig barne på festival.



Nu ska jag lägga mig och drömma om kvällens konsert. God natt!
Emma

Inga kommentarer: