onsdag 17 juni 2009

Fiske(o)turen

Det är väl kanske ingen nyhet att jag mer är en gå-på-stan-människa medan Jon är en hajka-i-naturen-människa. Så när Jon berättade för mig att hans familj ville fiska här tänkte jag, "perfekt, killarna kan fiska så får vi tjejer strosa lite på stan och kanske lyxa till det med en spa-vistelse". Det jag hade glömt bort var att det är en fiskande familj som vi talar om. Jag tror inte att det är något de INTE vet om fiske. Så fiska skulle vi, frågan var bara var.

Researchen började redan innan ankomst, vilket tyvärr inte underlättade. I snåret av fiskekort, fiskeutrustning, fisksorter, fiskeplatser och flytvästar irrade vi bort oss. En hel dag förflöt i en stimm av velande - ja, nej, kanske eller vad tycker du?

När klockan började närma sig eftermiddag dagen innan den planerade fiskedagen lyckades vi tillslut ta ett beslut. En stuga bokades i nationalparken Mont Tremblant, fiskekort, spön och drag inhandlades samt mat och dryck för ett dygn. Så kl 05.00 dagen därpå ringde alarmet och 7 svenskar packade in sig i en bil och styrde kosan mot fiskens förlovade vatten.

Stugan låg precis vid en sjö mitt ute i skogen. Det var en klassisk, rustik timmerstuga med en liten brygga och en båt. Vi hade också en liten grillplats där vi njöt av varmkorv och marshmallows. På natten var allt som hördes grodor som sjöng och en och annan grizzly björn som röt i fjärran. Stugan var vårt base camp medan vi målmedvetet letade efter de bästa ställena att fiska på. Vi hann till och med bada i sjön oh spela ett parti Yatzy. Jag ska erkänna att det var väldigt mysigt att få komma ut i naturen lite, speciellt med så trevligt sällskap och fint väder. Här kommer lite bilder:


Det fanns vissa svårigheter att få igång elden i början. Observera "vår" sjö!


Stugan och hungriga fiskare



24h senare packade samma svenskar in sig i bilen igen, fast den här gången lite mer solbrända, rökluktande och framförallt trötta. Hur gick det då med fiskningen? Tja, tror nästan alla fick lite småfisk som de var tvungna att kasta i igen, men inte jag. Jag fick däremot 17 bottennapp, 8 trädnapp 2 bryggnapp och 1 napp i Jons merinoullströja som jag lånat. Jag skyller på utrustningen...

Såhär i efterhand kan jag tycka att det finns ganska många likheter mellan att fiska och att gå på stan.
1. Man måste vara rätt utrustad - sköna skor och inte för varma kläder när man shoppar och fiskegrejer och myggmedel när man fiskar.
2. License för att utöva aktiviteten - kreditkort vs. fiskekort.
3. Tålamod - man måste prova många olika klädesplagg/fiskedrag innan man hittar den bästa.
4. Resultatet - Även om man inte åker hem med just det man var ute efter (kläder/fiskar) så brukar man ändå alltid komma hem med en massa grejer som man inte planerade att köpa, så som accessoarer eller fiskedrag och mask.

Håller du inte med mig Ulf (f.y.i. Jons far)? :)

Emma

5 kommentarer:

Viktoria sa...

Glad midsommar på er.
Ååååå... vad mysigt det ser ut på bilderna, vill ni vara snälla att spara adressen ifall vi också vill fara dit.

Jon sa...

Of course!

Maja sa...

Emma - vilket fantastiskt inlägg! Jag har nog inte skrattat så mycket sedan Jon dansade riverdance på Hurley´s! :-) Passar även på att ännu en gång tacka för den fina vistelsen i er fina lägenhet i fina montréal i fina canada! Veckan hos er var en synnerligen god start på semestern. Nu är jag och Petter tillbaka i stockholm igen, det känns riktigt skönt efter allt resande. Ta hand om er! Kram! :-)

Emma och Jon sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Emma sa...

Maja: Tack! Det var jättekul att ha er här och visa er vår vardag! Hoppas ni hade det bra på lägret och i Lofoten. Nu ser vi framemot att få komma på bröllop! Jon övar pianospelande för fullt. ;) Ni får höra av er om det är något mer vi kan hjälpa er med.
Kram!