fredag 27 februari 2009

Nivå 3 - avklarad

Efter några dagars prov var det äntligen dags för att avsluta nivå 3 i franskan. Vi har haft hörövningar och läsförståelse samt prov i att tala och skriva. Eftersom jag har lämnat jante-lagen hemma i Sverige tänkte jag nu omärkbart klämma in att jag fick 92% på proven (återigen bäst i klassen). Som hemmafru måste jag ju ha någonting att vara stolt över förutom den rena toaletten...


Min kära klass med läraren Maude (i turkost i mitten)

Vi i klassen firade såklart att vi klarat våra prov med en massa godsaker. Vi bjöds också in att titta på en teater som eleverna i nivå 5 hade övat in. Återigen smög sig känslan av att gå i lågstadiet sig på. Pjäsen handlade om ett gäng ungdomar som sålde cigaretter olagligt, vilket avslöjades av polisen men självklart segrade kärleken i tillslut. De sjöng även 2 låtar och gjorde rörelser till... Här stod alltså vuxna människor, utklädda till tonåringar och spelade dålig teater. Jag var bland de få i lokalen som inte levde mig in i teatern, utan snarare satt och skruvade generat på mig. Det är väl bara att erkänna att jag blivit cynisk. Men jag trodde att det fanns ett allmänt consensus om att vuxna människor inte bör spela amatörteater (förutom möjligtvis revyer), speciellt om teatern serverar moralkakor i slutet och spelas inför andra vuxna. Tydligen inte.

På tisdag börjar jag nivå 4 av 6. Kanske ska försöka introducera lite sängkammarfars då, fast på franska. Det borde väl gå hem?

- Emma

Inga kommentarer: