söndag 23 november 2008

Franska för nybörjare

Efter några års paus i mitt studernde är jag nu tillbaka i skolbänken. Jag har börjat med franskalektioner! Det är verkligen som att gå tillbaka i tiden, ungefär till lågstadiet för min del. Jag tror i alla fall det var så längesen jag såg en lärare skriva med krita på en svart tavla. Att studera franska är precis som när man lärde sig engelska i grundskolan. Det är härövningar från en gammal bandspelare som gör att alla röster låter som mansröster, vi skriver enkla texter om kända personer och så min favorit såklart, choklad-bingo. Det är sant, i fredags spelade vi bingo för att repetera siffror och den som först fick bingo fick en chokladbit. Jag klagade inte!

Nu ska ni inte tro att alla i klassen är unga för att vi leker lekar, nej, det är snarare tvärtom. De flesta är i min ålder eller äldre även om de beter sig som omogna tonåringar. De kommer insläntrande 30 minuter försent utan att bry sig om att läraren är mitt i en mening, de sover på bänken under lektionerna, de orkar inte göra sina läxor etc. Jag trodde ändå det skulle vara lite annorlunda att plugga franska. Alla har ju ändå valt att lära sig språket, troligtvis för att det krävs inom arbetslivet. Nej, jag ska inte döma, men det är ganska intressant att se vilka kulturkrockar det kan bli när man sätter ihop en klass med japaner, mexikaner, ryssar, kandensare mm. Som svensk skulle jag aldrig drömma om att komma 30 min försent, men pratar man med t.ex. mexarna så är det inte ens något de tänker på.

Jag tycker i alla fall att det är väldigt kul att plugga franska. Jag fick börja på nivå 2 av 6, eftersom jag redan hade lite förkunskaper. Det är mycket grammatik och tempus-former. Futur proche, passé composé, conditionnel, imperfait för att bara nämna några och all undervisning sker på franska. Det otroligt utmanade och stimuleraden! Jag lär mig nya saker varje dag och det var längesen jag gjorde det senast. Huvudet är sprängfyllt när jag kommer hem på dagarna.

Oj, det blev ett långt inlägg. Har haft bloggabstinens, får skylla på det... Just nu sitter jag på ett cafe som har internet. Vi hoppas få internet nästa vecka i lägenheten.

À prochaine!
Emma

1 kommentar:

Georges et Marianne sa...

Bonjour Emma,

Ah que je suis content de pouvoir
discuter en Francais avec toi maintenant!!!
Je savais bien que tu étais la plus
forte!
Grosses bises de Georges et Marianne...et bon courage!