fredag 29 maj 2009

Linslusen

Under vår dagliga tidningsläsning i skolan idag hittade jag till min förvåning en bild på mig själv på framsidan av La Presse (Montréals motsvarighet till SvD).

Det var nämligen så att jag igår, ovetande, fastnade på bild när jag försökte ta mig hem från andra sidan av stan. Vad som brukar vara en 30 minuters resa tog igår 2 h eftersom polisen hade stängt hela tunnelbanan. Anledningen, enligt dagens tidning, var att en man hade gått in på Berri-UQAM, en av de största tunnelbanestationerna här i Montréal, med en väska. Han ställde ifrån sig den och gick fram till personalen för att meddela att väskan innehöll sprängämnen innan han sprang därifrån. Personalen kontaktade polisen som i sin tur stängde ner hela tunnelbanesystemet och tog in en robot som skulle desarmera bomben. Det visade sig i slutet att det inte var någon bomb i väskan som tur var.

Avbrottet i tunnebanetrafiken resulterade i totalt trafikkaos i stan. Över 200 bussar sattes in för att transportera människor på som var ofrivilligt strandsatta på olika platser i Montréal. Jag var en av dem och det var verkligen inte kul. Lågt blodsocker, mycket folk, dålig information och en jäkla massa väntan.

Så titta noga på bilden. Ser ni mig? Ja, jag är ganska liten och man ser inte att det är jag om man inte blir upplyst om det, men ändå... Jag tröstar mig med att bilden på framsidan av den trycka tidningen var mer in zoomad.



Artikeln hittar ni här.

Emma

Inga kommentarer: